Menskoppen vägrar
22.11.2018
Jag förstår mig inte på min menskopp! Antingen vill den inte veckla ut sig elä så sitter den som berget i mig! Den rör sig knappt om jag drar i piggen och vakumet släpper inte fast jag klämmer åt botten med två fingrar och jag kmr inte så långt upp att jag skulle få vakumet brytet vid kanten. Sen då jag får ner den så långt att jag skulle få ett bättre grepp om botten glider den upp tillbaka. Den glider hela tiden UPP TILLBAKA. Fast jag nyper i botten och på samma gång vrider och vänder på koppen släpps int vakumet utan den åker upp tillbaka. Men sen ibland får jag nästan direkt ut den o andra gånger sitter ja väl sammanlagt närmare en timme. Uhhg, vad göra??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2018
Hej,
Jag förstår att det känns frustrerande, men tyvärr har jag inget annat svar att ge dig än att fortsätta öva. Som du skriver själv så finns det gånger då du lyckas få ut den direkt, och gånger då det inte lyckas. Försök att sitta på ett sätt så att du får in fingrarna så långt som möjligt så att du lyckas bryta vakumet.  Och även om situationen känns superirriterande då koppen sitter som en sten och bara glider undan så hjälper det att inte stressa upp sig. Det är ju inte farligt fast koppen sitter fast, bara irriterande - och det finns ingenstans den kan försvinna upp, så det är trots allt ett begränsat område.
Du har säkert testat på många olika sätt redan men olika ställningar passar olika tjejer, så testa t.ex. med att sitta på huk, sitta som vanligt på toaletten eller stå med ena foten upp på toaletten. Ställningarna är ju i stort sett likadana men det kan finnas små skillnader i hur man spänner olika muskler som gör att det kan vara lättare eller svårare att komma åt koppen.
Krafter till dig <3
Kram
Tessi