något fel på mig?
30.10.2014
hej
jag får finnar på väldigt konstiga ställen på kroppen ex halsen, nyckelbenet och armen
jag har väldigt illaluktande underliv och flytningar, kliar som bara dden under armarna !!
Vad har jag för fel?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Det är helt normalt att få finnar på konstiga ställen. Det är sant att de oftast dyker upp i ansiktet eller på ryggen, men det är inte alls ovanligt att de även kommer på halsen, framme på bröstet och på överarmarna. I princip är det ju samma sorts porer och talgkörtlar man har över hela kroppen så finnar kan dyka upp precis var som helst.
Om man luktar illa i underlivet och/eller om flytningarna luktar illa så brukar det vara ett tecken på att allting inte står rätt till. Det behöver inte vara något stort fel som det är frågan om, men det kan röra sig om en infektion i slidan som behöver medicineras för att gå över. Jag tycker att du skall gå till din skolhälsovårdare och tala med henne om saken. Hon kan lägga en remiss till dig så att du får gå och ge ett prov på laboratoriet genom vilket de kollar de vanligaste infektionerna. Beroende på om du är oskuld eller inte är det även bra att kolla upp om det kan vara någon könssjukdom. Det kan kännas jobbigt att gå till skolhälsovårdaren för en sådan sak - men det är nog lika naturligt och viktigt att söka hjälp för illaluktande flytningar från underlivet som det skulle vara om du t.ex. hade ett sår på armen som luktade illa. Och din skolhälsovårdare har nog svarat på liknande frågor många gånger förr.
Varför det kliar under dina armar är svårt att svara på. Ibland kan det bero på att man rakat sig och att hårsäckarna under armarna har blivit inflammerade. Om du har röda prickar under armarna så kan du försöka smörja dem med Hydrocortison-salva. Man får köpa salvan utan recept från apoteket. Och då man rakar sig under armarna (eller var som helst på kroppen) skall man se till att rakbladet är rent och vasst för att minska risken för irritation. Om klådan inte beror på att du har rakat dig under armarna eller om det inte går över med hydrocortison-salvan så kan du tala om saken med din skolhälsovårdare.
Gå och tala med skolhälsovårdaren om dina flytningar så att ni hittar orsaken till det - men utöver det så tror jag inte att det är något "fel" på dig. Du låter nog som en helt normal tonåring :)
Kramar
Tessi