Näsblod
18.11.2016
Hej. Jag blöder mycket näsblod, inte en gång i veckan, mer 1ggr per2 månader. Men de flesta jag känner har aldrig blött näsblod, eller bara få gånger i livet när de stött näsan osv. Vad beror det på? Varför jag? Tomaten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2016
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Olika personer blöder näsblad lite olika lätt, eftersom vi alla är olika. Näsblodet beror ofta på att man har ytliga blodkärl i näsan som går sönder. Om man t.ex. snyter sig mycket, ofta har snuva eller är allergisk så får man ofta lättare näsblod eftersom slemhinnorna i näsan är känsligare. Man kan också få näsblod t.ex. i samband med att man har sovit för lite, eller för att man helt enkelt har petat sig i näsan och råkat skrapa sig. Det är nog bara om näsblodet kommer ofta, och man även har andra symtom som man behöver fundera mer på saken. (t.ex. om man är väldigt trött, svag, blek, har huvudvärk o.s.v.)
Jag tror alltså inte att det är någonting som är fel på dig, utan att du helt enkelt har känsligare slemhinna i näsan. Är du ändå fundersam så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare eller nästa gång du talar med en läkare.
Ingen fara vännen, det är helt normalt.
Kram
Tessi