Nervositet
06.06.2022
Hej. Jag har haft ångest sen jag var 15, från och till. Jag tycker ångest är en sjukt jobbig känsla men som jag lärt mig känna igen. Nu till problemet. Min ångestkänsla påminner om vanlig positiv spänning/nervositet, och varje gång jag känner en bra nervositet eller blir extra glad och pirrig tycker jag bara det är obehagligt istället för roligt, eftersom jag kopplar det till ångest. Det känns sjukt jobbigt eftersom jag har lite intresse för en kille och den pirrigheten i kroppen kopplar jag till ångest. Hur ska jag vända på detta och se pirrigheten som en positiv känsla?

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.06.2022
Hejsan!
Tack för din fråga! Ledsen att höra att du haft besvär med ångest. Det är absolut en sjukt jobbig känsla när ångesten vill ta över, men det underlättar säkert lite att du lärt dig känna igen den och kanske har fått mentala verktyg som du kan ta till för att avbryta den eller lätta den..?
Som du säger så är ångest och nervositet som känslor ganska liknande. Båda innebär exempelvis många fysiska tecken, såsom att blodet rusar runt snabbare (därför man kan få fjärilar i magen när man är förälskad), och andningen blir ytligare. Jag kan förstå att det här blir irriterande för dig, när du vet att förtjusning och förälskelse är fina känslor men de känns obehagliga på grund av din ”programmering” kring ångest.
Men, försök se det här som en god chans nu att försöka ändra och svänga de sätt som du tolkar kroppens signaler!
Ifall du har chansen, så skulle nu vara bra timing att gå och prata med någon professionell om det du känner, eftersom ni skulle ha något konkret att jobba utgående ifrån. Det är också överlag alltid lättare att jobba med sina mentala besvär tillsammans med någon, än själv, eftersom man själv lätt blir lite ”låst i eget huvud” med saker och ting. En professionell har mera verktyg att erbjuda.
På egen hand så kan du försöka ”hacka” kroppens signaler. När du tänker på din crush och du känner av dessa pirriga känslor, försök att samtidigt tänka på positiva saker (såsom hur det skulle kännas om han kramade dig), och se till att le samtidigt. Det att du ler (även ifall det inte kommer genuint utan det är fejk) så kan hjälpa din kropp att förstå att nu är det något bra på gång. Försök också att andras lugnt och djupt. Ifall det behövs så kan du också försöka rationalisera känslan för dig en aning; ”det här beror på att jag är förtjust, vilket är en fin sak”. Genom att tänka på saker som är positiva samtidigt som dessa känslor kommer, och le, så kan det potentiellt vara möjligt att ändra ditt huvuds associationer till kroppens reaktioner. Detta är mest ett förslag från min sida, jag vidhåller dock att bäst vore det om du jobbade tillsammans med någon typ av professionell som kan stöda dig steg för steg i att närma dig det här :)
Jag hoppas det lyckas!
Kram, Kix