"ögonlocksryckningar"
25.04.2014
tjah!
Det är såhär att jag har haft "ryckningar" i vänstra ögonlocket då och då i en månad nu. och det börjar gå mig på nerverna. Men framför allt undrar jag varför det gör så!?? Jag försökte googla det och det stod att det kan bero på stress?? Är det så?? idk

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.05.2014
Hej idk!
Alla får sk "ryckningar" i musklerna, speciellt i ögonlocket, men det är inte något som alla märker av. Ryckningarna är sällan obehgaliga men de kan nog vara irriterande, speciellt om de hållit på en längre tid. Ryckningarna är inte farliga och de är ofrivilliga muskelrörelser som förekommer ofta just i ena eller båda ögonlocken. Eftersom ryckningarna är ofrivilliga, finns det tyvärr inte heller mycket man kan göra för att sätta stopp på dem.
Forskarna har kommit fram till att ryckningarna kan bero på flera olika saker och visst är stress en av dem. Andra orsaker är för lite sömn, torra eller irriterade ögon, för mycket koffein eller att sitta vid datorn för länge.
Stressen får hela kroppen att gå på övervarv och ibland kan det orsaka ryckningarna i ögat. Men ofta hör ju sömnproblem till stress och därmed kan ryckningarna bero på för lite sömn också. Ögonen blir också trötta av att stirra på en datorskärm/tablett-skärm/telefonen/tv:n för länge, vilket kan resultera i ryckningar i ögat.
I de flesta fall går ryckningarna om av sig själv efter en tid. Se till att du sover tillräckligt, att du motionerar och att du inte tex sitter och spelar på telefonen för länge och för ofta om dagen. Man kan också försöka varsamt massera ögonlocket, för att hjälpa musklerna att slappna av. Om du tror att ryckningarna kan bero på för torra ögon, kan det hjälpa med fuktande ögondroppar.
Hoppas ryckningarna lättar snart!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena (som det faktiskt som bäst rycker i ögat på :D) och Liselott