Porr
08.07.2015
Hej jag har kollat på ganska mycket porr men bestämt mej för att sluta helt. Jag har haft problem att bli kåt utan porr så jag antar att jag har tagit skada. Men det är alltså så att jag har bestämt mej, inge mer porr. Men då undrar jag om man kan bli "normal" igen. Eller om ja kommer va lixom "bedövad" för alltid. Eller kommer jag få tillbaka dessa stånd av att se en vacker flicka och verkligen kunna bli kåt utan porren? Har hört att de kan vara vanligt att man tar skada och bara vill se på grövre och grövre porr. Så jag hoppas verkligen att jag kan bli som förr. Tack så mycket. Tomppi

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.07.2015
Hej Tomppi!
Det låter som att du lidit av en släng av PED, Porn-induced erectile dysfunction. Alltså i korthet just att man sett på så mycket porr att hjärnans belöningscentrum blivit så bedövat att man får problem med ståndet. Det har vissa likheter med andra beroendeframkallande saker som tex många droger och alkohol: först får man en starkare njutningskick med ämnet/medlet (i det här fallet porr) än vad man vanligen får, så man börjar använda det. Efter ett tag känns dock njutningskicken inte lika starkt som förr, så då måste man öka på dosen (i det här fallet alltså kanske grövre, mer chockerande eller längre stunds porr) och till slut kan det alltså leda till att man inte klarar sig utan ämnet. Man har blivit både missbrukare, beroende av och bedövad av den konstgjorda stimulansen av hjärnans belöningssystem. För personer som har PED betyder det ett försvagat stånd, ett stånd som slaknar mitt under självsex/sex eller så har man problem med att få stånd och utlösning överhuvudtaget, för en del tex när de ska tända på eller ha sex med någon i verkliga livet, för andra inom alla situationer.
MEN, det verkar vara en relativt lättbotad sak ändå. I de flesta medicinska och psykologiska rekommendationer vi sett/hört om tex inom sexologin, så talas det om att en 6 veckor lång paus där man helt håller sig från att onanera eller ha sex och framförallt undviker all form av porr gör en som ny igen. Många som återhämtat sig menar att sexuell upphetsning och sex känns mycket bättre och fräschare efter det och att man får en annan syn på vad som är och känns äkta. Problemet blir kanske för en beroende att faktiskt avhålla sig, leva i celibat, i minst 6 veckor och sedan undvika att hamna in i gamla livsmönster igen. Men det går alltså! Enligt uppgift, så borde man dessutom få ett både hårdare och mer långvarigt stånd samt känna mer njutning efter avvänjningen, så det kan ju göra det absolut värt besvären. För enligt andra uppgifter så kan man nog alltså få en del abstinensbesvär, så ett knep vore kanske att hitta något annat att sysselsätta tankarna med när behovet och vanan pockar på. Inget substitut som man kan bli beroende av, dock ;) Summa summarum så påstås det alltså att det borde bli mycket bättre än förr, så tummen upp för ditt beslut - och moget av dig att inså vartåt det höll på att barka iväg!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna