Protein
10.01.2016
Hej! Jag är jättekräsen då det kommer till mat, alltså med mat menar jag kött. Jag äter bara broiker och lax och nu får kycklingen inte vara alls vattnig utan den måste vara torr för att jag vill äta den. Och nej, det är ingen ätstörning, utan jag äcklas helt enkelt av kött. Allt annat går lätt ner och jag kan äta hur mycket som helst av sånt som jag tycker om.
Men hur ska jag få i mig protein? Det måste ju finnas i annat än i kött.

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
14.01.2016
Hej,
Klokt av dig att tänka på ditt proteinintag. Vi människor behöver ju inte äta kött alls bara vi vet hur vi så ersätta köttet. Men om du äter broiler och fisk de flesta dagar behöver du inte fundera på att du du får för lite protein. Det är trendigt att äta mycket protein men det är onödigt. Kroppen kan inte lagra ett överskott av protein. Vi behöver dagligen få i oss ca 20% protein. Kolhydrater ca 50% och fett ca 30%. Av bra kvalitet förstås. Det kanske är svårt att förstå hur det ska gå i praktiken men om du äter enligt tallriksmodellen går det enkelt.
Men är det så att du sällan äter broiler och fisk till lunch och middag och istället bara äter tex potatis,pasta ,ris och grönsaker så blir ditt proteinintag för litet. Då behöver du ersätta det animaliska proteinet med vegetabiliskt protein som finns i tex bönor och linser av olika slag men även andra alternativ som quorn och tofu. De livsmedlen behöver du då få in som ett naturligt inslag i kosten. Protein finns även i mjölkprodukter och att du dagligen dricker ca tre mjölkglas är viktigt. Gör du inte det behövs kalktabletter. Det rör ju inte proteinet men är viktigt ändå. Men du kan inte endast ersätta protein från mjölkprodukter. Kvalitén varierar på proteiner och då är det bönor och linser som gäller som högvärdigt protein. Gott är det också och går att variera mycket.
Förutom protein så kan b-vitamin- och järnintaget vara lågt. Klokt att ta multivitamin.
Lycka till. Fråga igen om det behövs!
Vänlig hälsning, Anna - kostrådgivare och sjukskötare