Socialfobi?
30.12.2015
Jag "lider" av en sak jag tänker på, varje dag 24 timmar om dygnet. Och jag är så trött på de.
De är så att jag alltid börjar må illa när jag ska äta, eller får en stor klump i halsen..de är oftast när jag ska äta med andra, när andra kollar på mig. De funkar oftast hemma med min familj men så fort jag är någon annastans än hemma går de inte i, isåfall i jätte små tuggor. Har ingen ätstörning då jag mer än allt annat i värdens skulle vilja gå upp tio kilo, och mår så bra när jag fått i mig mycket mat! Tänker aldrig på vad jag äter utan äter de jag känner för. Har sökt lite vad de kan bero på men hittar inget bra svar, kan de vara social fobi? Är jag ensam om att känna detta? Är de en fas? Eller kommer de vara såhär Föralltid? Och tillsist vad kan man göra åt de?
Älskar er!!! Johanna

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2015
Hej Johanna
Va bra att du vände dig till oss!
Jag skulle tro att du mera har nån sorts fobi och inte en ätstörning. Men du är långt under gränsen för normalvikt, det måste du vara medveten om. Det skulle vara mycket viktigt att du börjar få i dig mat annars kan du nog lätt hamna i en ätstörningsproblematik.
Är det något speciellt som hänt någon gång i samband med att du ätit någonstans och inte hemma? Vet du när allt detta har börjat? Jag skulle tro att du kan får bra hjälp av kbt. Kognitiv beteendeterapi, en metod där man utsätter sig för det man är rädd för men i små doser tills hjärnan har lärt sig att det inte finns något att vara rädd för eller att spänna sig för. HÄR, kan du läsa mera om Kbt. Du är långt ifrån ensam om ditt problem och det finns bra hjälp att få. Men du måste be om hjälpen. Ta kontakt till ditt Hvc eller till någon psykolog som sysslar med kbt.
Nu vet jag inte om du i situationer där du ska äta bland folk börjar jaga upp dig med tankar på att usch vad jag mår illa nu, eller jag kommer att spy snart osv med såna tankar jagar du upp dig själv och börjar må ännu sämre. Försök svänga på det hela och tänk det här kommer att gå bra, jag behöver inte äta upp allt på tallriken inte ens ha bråttom, jag kan sitta här i lugn och ro och småäta så länge jag vill. Försök att avdramatisera hela saken. Ingen kollar in vad du äter eller hur mycket, alla har fullt upp med sitt. Du sitter väl inte och sätter en massa tid och funderingar över vad andra äter, eller? Genom att småningom utsätta dig för att äta bland folk du inte känner så kommer du att sakta men säkert att komma över dina rädslor. Men genom att hitta på orsaker att slippa äta med andra eller föra omkring maten på tallriken så kommer du inte vidare. Det är en sak som du hamnar att jobba med och som säkert kommer att kännas jobbigt mellan varven, men också som en otrolig tillfredsställelse och vinst för varje gång du märker att du klarar lite mera och lite mera, du kommer växa som människa minst en meter för varje framsteg :)
Lycka till!
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna