sömnen osv...
04.08.2014
Varför kan jag aldrig sova ordentligt? Är 16 år stressfri och mycket lugn som person, har inga problem hemma, har kompisar i mängd, har jobb och lön. Trivs i skolan, motionerar dagligen, äter bra mat, dricker bra. Det fysiska är i skick och det sociala. Men jag blir så orolig under sommaren har jag tänkt myki om kvällarna, har verkligen försökt berätta åt föräldrarna och åt mina kompisar och åt min tvilling broscha, så de vet att jag inte sover så bra. Nu e kl. 1 på natten och jag skulle ha måsta fara i säng 10 tiden eller somma då för att få tillräckligt med sömn, men nehepp ingenting fungerar. Har försökt allt! Är absolut inte otrygg i mörker heller min bror och jag sover i samma rum på vinden vi har ett jätte stort och luftigt vitt och svart rum, ibland brukar vi även sova tillsammans eftersom det känns så bra då! Men jag är ju i växande ålder och behöver sömn. Har problem med insomningen, har prövat andningstekniker och ALLT. Sedan när jafög somnar drömmer jag så ja vaknar och inte kan somna om, och när jag vaknar på moron e ja TRÖTT

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2014
Hej,
Det är väldigt tungt att ha sömnproblem. Det är en sak att vaka frivilligt på nätterna, men en helt annan sak att ligga vaken och snurra och inte få tag i sömnen. Dessutom blir lätt allting annat lidande om man inte får tillräckligt med sömn, man kan börja må illa, matlusten kan förändras och man kan bli irriterad eller deprimerad. Så du gör alldeles rätt i att aktivt försöka ändra på situationen.
Den absolut viktigaste regeln då det gäller att få god nattsömn är (hur tråkigt det än må låta) att att ha regelbundna vanor. Det låter som om du har koll på det mesta eftersom du skriver att du äter bra och motionerar varje dag. Du skriver också att du jobbar, vilket förstås ändå får mig att undra om du nog hinner ta det lugnt och slappna av också? Som du säkert vet är det lika viktigt för kropp och själ att få ta det lugnt och ha roligt som det är att jobba och vara igång.
Har du alltid haft svårt att somna eller är det ett problem som börjat nyligen? Om de nyligen har börjat så ligger nyckeln kanske i att fundera över vad som har hänt den senaste tiden, om det har varit någonting extra, som kanske inte på ett medvetet plan stressar dig men som ändå kan påverka sömnen. Har du andra familjemedlemmar med sömnsvårigheter? Ibland kan sömnproblem vara "ärftliga", därmed inte sagt att det inte skulle gå att göra någonting åt dem. Ibland kan man även ha sömnsvårigheter en viss period utan att man någonsin får veta vad det beror på.
Problemet med sömnproblem är ofta att det blir en ond cirkel. Ju längre man ligger vaken desto mer stressad och irriterad blir man över att varje vaken minut är en minut mindre sömn. Och på morgonen är man trött och börjar redan på eftermiddagen oroa sig över att det kommer att bli samma sak nästa natt igen.
Du har säkert både hört och gjort alla dessa tips redan, men jag tar dem åndå för säkerhets skull. 1. Regelbundenhet. Stig upp och gå och lägg dig samma tid varje dag. Undvik att ta tupplurer mitt på dagen. Regelbunden motion och regelbundna mattider hjälper också till att göra sömnen bättre, men ät eller drick inte strax innan du går och sova för då måste matsmältningssystemet börja jobba precis då du försöker börja vila.
2. Undvik koffein, nikotin och alkohol. Det är ganska självklart att sömnen störs om man sitter och dricker energidrycker eller ens Coca Cola hela kvällen innan man går och lägger sig.
3. "Ta kväll" ca. en timme innan du går till sängs. Dämpa belysningen och släck tv:n, datorn, Ipaden o.s.v. Det sägs att ljuset från skärmarna lurar hjärnan att tro att det är dag och att det då blir svårare att somna. Försök istället att göra någonting lugnt, t.ex. läsa eller skriva.
4. Tips som vissa människor upplever att hjälper dem att somn är t.ex. varma bad innan läggdags, och att ha det svalt i sovrummet. Vissa tycker även att det hjälpt dem att sova att ligga en stund på spikmatta innan läggdags.
Slutligen, om man testat allting annat och inte upplever att någonting hjälper så finns det olika läkemedel man kan pröva. Det finns t.ex. ett läkemedel som innehåller hormonet Melatonin som säljs receptfritt på apoteket. Det är egentligen ingen medicin eftersom det verksamma ämnet är samma ämne som kroppen själv tillverkar för att reglera sömnen. Det finns naturligtvis också "riktiga" mediciner, men dessa kan som du vet ha biverkningar och skall bara använas korta perioder för att inte orsaka beroende.
Jag föreslår att du nu testar att följa tipsen, och då skolan börjar går du till din skolhälsovårdare och försöker boka tid till skolläkaren för att få diskutera saken och låta läkaren fundera på hur ni skall gå vidare.
Hoppas att det löser sig!
Tessi