Sover mycket
16.08.2014
Hej!
Jag sover väldigt mycket så ja funderar om det verkligen är okej att man sover typ 12 timmar i dygnet. När jag kommer från skolan och lägger mig i sängen eller soffan så däckar jag och kan sova mellan 3-5 timmar och sedan typ 23 tiden går jag och sover igen och sover tills 7-8. I princip går mitt liv ut på att va i skolan och sova. Har provat sätta på alarm också när jag sover efter skolan men jag är verkligen så trött att jag inte ens hör ljudet av väckarklockan men jag vaknar nog av väckarklockan på morgonen. Och typ varje gång jag och min pojkvän ska titta film så somnar jag. Och det är också han som har påpekat att jag sover väldigt mycket. Och det har varit såhär i typ 2-3 år. Förut var jag världens morgon människa. Kunde stiga upp 6 på morgonen utan problem både på helgar och in i veckan. För ett år sedan var jag också deprimerad om det kan ha något med saken att göra. Så jag fick dra ner på skolarbetet rejält. Och det gjorde att jag fick förlänga tiden på gymnasiet. Och under den tiden sov jag lika mycket också. Jag har provat med att träna mer men det hjälper inte heller och jag äter också bra.
Tack och hej! :) LM

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.08.2014
Hej LM!
Hmm... det är ju inte speciellt vanligt att sova ca 12 timmar i din ålder. Men om det är en vana eller om det kan bero på något annat, tex något kroppsligt eller psykiskt kan vi inte veta utan att känna dig bättre. Vet du, vi skulle nog nästan rekommendera dig att gå till en läkare (åtminstone till skolhälsovården till att börja med), så att de kan kolla lite hur det riktigt är med dig. Det finns en massa olika fysiska problem som kan orsaka ett större sömnbehov, varav exempelvis lågt HB är en (järnbrist, anemi). Redan skolhälsovårdaren kan bland annat ta ditt HB och sedan kan hon ställa en massa små frågor som kan göra att ni tillsammans kan sätta fingret på vad det är som gör dig så trött. Behövs det undersökningar eller labbprover, så kan hon hjälpa dig med det. Berätta ärligt hur du har det och hur du mår, så kan hon också avgöra ifall det skulle kunna tänkas finnas någon psykisk orsak eller något annat i ditt liv som kunde tänkas orsaka sömnbehovet. Ibland kan just lust att sova massor för att liksom slippa undan vara ett tecken på att något inte är som det ska. Då kan hon hjälpa dig vidare till den typen av hjälp också. Men redan om det är en vana din kropp skapat, så kan du slippa vanan bättre och snabbare genom att få hjälp med att mota den.
Sådana här orosmoln och underligheter ska man nog absolut ta på allvar, eftersom de kan vara ett tecken på något som inte står rätt till. Så var inte orolig för vad folk ska tycka om du söker hjälp för det här. Allt du gör för att få hjälp är ju bara för ditt eget bästa, för du är ju inte värd att sova bort halva ditt liv, vännen! Du missar så mycket liv nu och du är värd så mycket mer! Så ta tag i det! Okej?
Stoooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaam
hälsar ungdomsinforamtören Liselott