Tourettes syndrom?
10.04.2020
Hej, ibland brukar jag typ blinka till med ena ögat. Jag läste att det kan vara Tourette syndrom. Brukar bara göra sånna ”tics” ibland. En period hade jag de ofta men i somras hade jag de inte alls. När jag tänker på det brukar jag ha det. Jag störs inte av det men Är det något jag ska kolla upp? Feder

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2020
Hej,
Det är svårt att svara på vad det beror på att du blinkar till bara på basen av det du skriver. Det finns nog väldigt många anledningar till att man kan börja blinka mer frekvent - speciellt med tanke på att du skriver att det är speciellt då du tänker på saken som du börjar göra det. Det får det att låta mer som någonting du själv framkallar än att det skulle vara en spontan handling.
Om saken inte stör dig så tycker jag inte att du skall fundera mer på det. Många människor har nog liknande vanor/ovanor - och om man börjar koncentrera sig mycket på hur ofta man blinkar eller på vilket sätt man gör det så är det ganska självklart att man blir mer medveten om det. Givetvis kan du rådgöra med en läkare, men på basen av det du skriver så tror jag inte att det rör sig om Tourettes.
Kram
Tessi