Trött hela tiden
28.02.2016
Hej!
Har funderat om det är något fel på mig. Jag känner mig trött hela tiden fast jag sover bra, motionerar bra, och visst äter jag väl bra också. Min pojkvän brukar bli sur på mig när jag blir så trött snabbt typ ibland redan vid klockan 7 på kvällen kan jag bli riktigt trött å när jag blir trött så orkar jag inte göra nåt knappt prata ens. Å jag vill ju kunna umgås med andra utan att vara trött. Det har varit sådär en längre tid nu. A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2016
Hej.
Människor har väldigt olika sömnbehov, och väldigt olika dygnsrytm också. Det finns en massa saker jag borde kunna fråga av dig för att bättre kunna utreda varför du är så trött, men eftersom det inte går så får vi klara oss med det jag vet om dig :)
I din ålder är det inte konstigt om man ofta upplever att man är trött. Det är jättemycket saker man skall lära sig och man skall vara pigg och skärpt hela tiden. Du skriver ingenting om vilken tid du vaknar på morgonen, men jag utgår ifrån att det är runt 7. Men du skriver att du sover, äter och motionerar, så det låter ju alldeles som det ska.
Det du kan göra är att gå till din skolhälsovårdare och be henne lägga en remiss till blodprov så att ni fick kolla upp att dina grundvärden är ok. Detär alltså den vanliga "lilla blodbilden" + blodsockret + sköldkörtelvärdena som kunde kollas upp. Det att du är trött behöver allstå inte betyda att någonting är fel, det kan helt enkelt höra till din ålder och livssituation, men det KAN också vara ett tecken på någon obalans och då är det ju bra om man får veta det så att man kan korrigera saken.
Så jag tycker att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare, och om hon inte kan lägga remissen så bokar du en läkartid vid hvc och träffar en läkare som kan ordinera blodproven. På basen av vad de visar så får man sen gå vidare. Bara att ta tag i saken.
(Jag har full förståelse för att det är ganska jobbigt att gå omkring och vara trött hela tiden. Jag har själv ett grymt stort sömnbehov, och det känns ok nu då jag är vuxen men som tonåring var det liksom inte riktigt så coolt att alltid vara trött då alla andra ville vaka..)
Kram
Tessi