Utbuktningar?
19.05.2014
Hej Decibel! Jag har en liten knöl precis på vänster sida av nacken, bakom örat. Antagligen är det en lymfkörtel som svullnat, men varför? Jag har inte varit sjuk eller förkyld eller haft några besvär alls. Dessutom har jag en annan knöl (ca 1 cm i diameter) vid underlivet, snett ovanför blygdläpparna "vid sidan" av venusberget... Eller, inte riktigt en knöl, men det buktar ut om man känner där. Kan ha varit för att jag rakade mig för en dryg vecka sedan i och för sig, men jag undrar ändå vad det är för något. För övrigt så tänker jag inte raka mig i underlivet igen, och det av två anledningar:
1. Det ger en förfärlig klåda
2. Jag tänker på vilken mansdominerad värld vi lever i och tänker INTE rätta mig efter de ideal som (indirekt) säger att kvinnor ska vara helt fria från hår förutom uppe på huvudet medan män får ha hur mycket hår de vill. Är det verkligen rättvist när män påstår att kvinnor ska vara rakade!? Vafan! Jag blir bara arg när jag ränker på det.
Men åter till knölarna/utbuktningarna. Vad kan de bero på? Vad är orsaken till deras uppkomst? Tacksam för snabbt svar!! Miramis

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.05.2014
Hej Miramis!
Först om knöken vid nacken: det är väldigt svårt att säga vad det kan vara utan att se den där, för det låter nog som ett konstigt ställe för en knöl, även om en "underjordisk" finne eller en infammerad talgkörtel kanske kunde vara alternativ. Har du möjlighet att gå och visa upp den exempelvis för en skolsköterska? Det kanske vore bäst.
När det gäller knölen i underlivet, så skadar det såklart inte att visa upp den heller. Men där tror vi av erfarenhet ändå mera på att det är en finne. Fast egetnligen talar man mera om inflammerade talgkörtlar eller hårsäckar när det gäller infektioner av det här slaget i huden i underlivet - killar kan också ha sådana här knölar på snoppen och pungen. Då har en talgkörtel (vi har sådana över hela huden för att hålla den mjuk och smidig) täppts till, ungefär som en pormask, och så har det kommit bakterier innanför som gör att det blir infekterat. Alternativt är det en hårsäck som inflammerats, vilket är en vanlig åkomma då man rakar bort könshåret. Vissa ser man varet i, andra är mera som hårda och ömma knölat. De är inte farliga och försvinner av sig själva på någon vecka. Skulle de bli så ömmande att man inte kan gå eller sitta, så kan man puntera dem för att få ur varet, men annars är de som andra finnar, de blir bara värre om man klämmer och pillar på dem.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott