Låg kroppstemperatur
21.07.2021
Fast det är sommar går jag med fleeze eller huppari för jag fryser…vad är det som är fel i kroppen då? Brist på något, isåfall vad?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.07.2021
Hej,
Det kan finnas många olika anledningar till att man fryser. Så bara på basen av det du skriver så kan jag inte säga vad det är just i ditt fall. En del människor är helt enkelt mer frusna än andra, men det kan också bero på om man äter tillräckligt (om man inte äter tillräckligt är det vanligt att man reagerar med att frysa) om sköldkörteln fungerar som den skall, om man sover tillräckligt, om blodcirkulationen fungerar osv osv osv. Däremot har det inte någonting att göra med din kroppstemperatur. Om du skulle mäta kroppstemperaturen inuti kroppen så är den antagligen rätt nära 36.6. (temperaturen utanpå huden, t.ex. i armhålan eller örat påverkas mer av den ytliga blodcirkulationen så den ger inte alltid ett helt pålitligt svar.)
Om du upplever att det är ett problem, eller att du oroar dig över saken så tycker jag att du skall diskutera det med en hälsovårdare, som kan kolla upp t.ex. ditt sköldkörtelvärde och dina levnadsvanor.
Kram,
Tessi