Mående
19.02.2023
Hej. Jag vet inte vad som händer med mig just nu. I ca. 2 veckor har jag varit väldigt lessen. Inget har hänt, jag bara är på helspänn hela tiden och direkt något litet händer vill jag bara skrika och gråta av irritation, världens minsta grej kan förstöra min dag. Jag känner mej lessen hela tiden och har svårt att känna ro, som att jag sitter å väntar på att något dåligt ska hända. Vad ska jag börja göra åt detta?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.02.2023
Hej!
Vad tråkigt att höra att du mår dåligt just nu men bra att du tog kontakt! Det kan ibland vara väldigt svårt att veta varför man mår som man mår och det kan vara väldigt frustrerande när man inte har några svar.
Känslorna du beskriver kan bero på flera olika saker, kanske är din nuvarande livssituation lite för intensiv eller stressig? Finns det något gammalt som gnager dig (kanske utan att du ens är medveten om det), äter du någon medicin eller har dina levnadsvanor, matvanor, sömnvanor ändrat på sistone? Ibland finns det ingen förklaring och det är också okej. Det viktigaste är att du börjar må bättre och det är jättebra att du tar itu med det här i ett tidigt skede.
Kan du tala med någon om din situation? Finns det någon i din närhet (vän, familjemedlem osv) som du skulle kunna berätta för hur du känner dig. Ibland när vi går och bär på saker har det en tendens att ”bubbla” inom en tills det nästan känns som att man sprängs. Därför är det så viktigt att man försöker hitta någon att tala med om sina känslor. Finns det någon som du vet att kanske har haft liknande problem som du kan vända dig till för stöd eller tips? Eller bara någon person som du får tala ut till?
Utöver att tala med någon i din närhet skulle jag i ditt fall rekommendera att du försöker boka in en tid med en professionell person. Någon som kan hjälpa dig att få klarhet i vad som egentligen pågår och hur du ska göra för att börja må bättre. Eftersom att det här har pågått i två veckor så rekommenderas det att man söker professionell hjälp. Det är alltid bra att ta itu med saker i ett tidigt skede för att förebygga att man börjar må sämre. Man ska INTE känna att man behöver vänta tills man mår ”tillräckligt dåligt” för att förtjäna hjälp. Alla har rätt till att söka hjälp oberoende av situation och mående!
Jag sätter in en länk HÄR där du kan hitta kontaktinformation till det ställe där jag tror att det kan vara bra att börja på. Om du studerar har du tillgång till studenthälsan vilket också kan vara ett bra ställe att besöka. Även om du känner att dom inte kan ge dig den hjälp du behöver så kan dom ge dig information om vart du kan vända dig för att du ska få det stöd som just du är i behov av. Om du jobbar kan du kolla upp ifall du kan gå via företagshälsovården. Man kan också ringa till sin hälsovårdscentral och förklara sitt problem och berätta att man vill få hjälp, då kan dom antingen ge dig en tid till en psykiatrisk skjutskötare som du får träffa och som kan bedöma vad du är i behov av för hjälp/stöd eller så kan dom ge dig information om vart du kan vända dig.
Jag vet inte om det här är första gången du söker hjälp för ditt psykiska mående men ifall det är det så förstår jag att det kan kännas besvärligt eller nervöst att söka hjälp men du är redan på god väg eftersom du tog kontakt hit, då är det första steget redan avklarat. Jättebra jobbat! Jag hoppas att du fortsätter söka hjälp för ditt mående och att du prioriterar din mentala hälsa. Lycka till!
Kram!
/Rosanna