Missfall?
26.03.2021
Hej, jag är i gravid vecka 11+4 och har nu börjat få de senaste dagarna lite bruna flytningar alltså gammalt blod. Har inte haft sex på en tid så det kommer inte från det. Är det ett missfall på gång eller kan jag vara lugn? A. L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.03.2021
Hej,
Jag vet precis hur obehagligt det är att blöda då man är gravid. Jag tycker att du skall kontakta en läkare på hvc så att hen kan skriva en remiss åt dig till sjukhuset så du får gå på ultraljudsundersökning. Ett vaginalt ultra är egentligen den enda pålitliga metoden just nu att ta reda på om fostret mår bra.
Det jag kan påminna dig om är att det inte är ovanligt att man blöder lite under graviditeten, och att det inte nödvändigtvis innebär att det är ett missfall. Men i all synnerhet om du känner av smärta i samband med blödningen eller om blödningen ökar så finns det anledning att kolla upp det.
Ring till hvc så du får träffa en läkare.
Många kramar
Tessi