Naisten liian pienet urheiluasut
04.10.2022
Minua ihmetyttää ja häiritsee naisurheilijoiden liian niukat ja huonosti peittävät urheiluasut. Eikö mielestänne ole väärin, että naisurheilijoista tehdään tällä tavalla väkisinkin seksisymboleja? Miltä se urheilijasta tuntuu, jos mieskatsojat oikein tuijottavat esim. takamusta? Tiedän monia miehiä, joille se pullahtelevien pyllykannikoiden katseleminen on tärkeämpää, kuin itse urheilusuoritus. Sallamaria
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
06.10.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kerroit tekstissäsi, että sinua häiritsee naisurheilijoiden liian niukat ja paljastavat urheiluasut. Kysyit viestissäsi eikö meistä ole väärin, että urheilijoista tällä tavoin ehdoin tahdoin tehdään seksisymboleja?
Et ole ainoa, jota naisurheilijoiden vaatetus puhututtaa. Se on puhututtanut jo kauan niin yksittäisiä ihmisiä kuin mediaakin. Lähtökohtaisesti meidän tulee kuitenkin muistaa että urheilijat eivät ole kentillä esittämässä vaatteitaan, vaan tekemässä työtään eli pyrkimässä parhaaseen mahdollisimpaan urheilusuoritukseen. Esimerkiksi seiväshyppyä olisi varmasti sangen hankala hypätä pilkkihaalarissa saati kokomekossa.
Urheilija saa itse valita millaisessa asussa hän pelaa, kunhan tietyt kriteerit (nimilaput, sponsorit jne) ovat näkyvissä. Useimmat urheilijat tekevät valintansa uskoakseni käyttömukavuuden ja sopivuuden mukaan. Useissa urheilulajeissa tulee jo itsessään kuuma tai urheilusuoritus tehdään kuumissa olosuhteissa, esimerkiksi auringon alla. Tärkeää on myös vaatteen istuvuus sekä se, että vaatteet eivät ole tiellä.  Ja, oli syy urheiluvaatteen valinnalle mikä hyvänsä, se ei ole syy seksualisoida naista! Urheilijat, olivat he sitten miehiä tai naisia, ovat esillä urheilijoina eivätkä miellyttämässä meidän silmiämme. Kohdelkaamme ja kunnioittakaamme heitä nimenomaisesti urheilijoina.
On hyvä muistaa myös median ja omien silmien rooli urheilun katsomisessa. On hyvä alkaa kyseenalaistaa esimerkiksi tapaa jolla naisurheilijoista puhutaan, kirjoitetaan tai millä tavalla ja mistä kuvakulmista heitä kuvataan. Omat silmänsä voi myös asettaa omille asetuksilleen siten, että ne keskittyvät itse urheilun seuraamiseen. Tietenkin mikäli naisurheilun katsominen tuntuu epämukavalta edellämainituista syistä, ei sitä tietenkään tule väkisin katsoa. Silloin voi katsella jotakin, minkä katsominen ei saa oloa tuntumaan tukalalta.
Kysyit myös, miltä se urheilijasta tuntuu, jos katsojat oikein tuijottamalla tuijottavat takamusta. Oletettavasti suurinta osaa urheilijoista varmasti harmittaa, jos lajin ja suoritusten sijaan ihmiset keskittävät huomionsa epäolennaisuuksiin ja seksualisoivat heitä jättäen huomiotta sen, minkä vuoksi urheilijat todella ovat paikan päälle saapuneet eli näyttämään osaamisensa.
Terveisin Stinke