ont i örat
13.06.2019
Jag får ont i högra öra/trumbhinna när ja dyker i vaten ,jag behöver inte dyka så djupt får att det ska kännas ca 2 meter ner i vattnet. jag fick det förra sommarn när jag hoppade från 12 meter i vatten vi visade öratt vid sjukhuset då och det var bara lite rött inte inflamation. Och ja frågan är hur ja kan fixa problemet ama

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2019
Hej.
Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom jag inte vet hur dina öron ser ut, t.ex. hur trånga örongångar du har och hur din trumhinna ser ut nu. Det du kan göra är att besöka hvc och be dem titta i ditt öra, och använda nässpray som du kan köpa receptfritt från apoteket. Använd nässpayet i några dagar, t.ex. en vecka, så kanske det hjälper mot eventuell svullnad du har i örongångarna. (jag förstår att det låter lite otippat, men öronens och näsans slemhinnor är inte så långt ifrån varandra och de påverkar varandra).
Sen är det bara att konstatera att olika människor är olika byggda, och att vissa har känsligare öron än andra utan att det går att göra så mycket åt det. Men börja med nässprayet och att kolla upp hur öronen ser ut.
Kram
Tessi