Pirrar i underlivet
04.12.2018
Hej när jag tränar så pirrar det i slidan som om jag är kissnödig speciellt när jag tränar mage på något sätt. Jag undrar vad det är och om man kan göra så det inte händer. Är inte speciellt skönt att känna att man är kissnödig när man tränar. P.s brukar gå lättare när man kör samma övning några gånger i rad men kommer tillbaka om man slutar och börjar igen. Maja Eklund

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2018
Hej,
Jag tror att den pirrande känslan i underlivet uppstår då de djupa magmusklerna och musklerna i bäckenbotten aktiveras. Jag tror inte att det är någonting som är fel, men det kan säkert kännas irriterande att träna om man hela tiden känner sig kissnödig. Det säger sig själv att om musklerna runt blåsan sammandras så ökar det trycket på blåsan och då kan även en blåsa som är lite fylld kännas obekväm. Det lättaste är nog att du går och kissa strax innan dessa pass så att du är helt säker på att din blåsa är tom, då vet du ju att du är rätt säker även om du skulle känna dig kissnödig.
Jag har tyvärr inget svar på vad du kan göra för att det inte skall hända, annat än att testa dig fram. Finns det andra sätt att träna samma muskler som inte skulle ge dig samma känsla, eller åtminstone inte i lika stor utsträckning. Jag tror som sagt inte att det är någonting som är fel. Eventuellt kunde du rådgöra med en fysioterapeut.
Kram
Tessi