Prickar i armhålan
13.06.2019
Hej.
Jag har många svarta prickar i armhålan också har jag en liten rund knut på armhålan och i knuten finns en svart prick.
HJÄLP MIG! JAG ÄR JÄTTE OROLIG! Narges

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2019
Hej,
Det är naturligtvis väldigt svårt att veta bara på basen av det du skriver, men jag tror att de svarta prickarna du har i armhålan är vanliga pormaskar. Talgkörtlar har man överallt på kroppen, och just i armhålorna är de synligare än på andra ställen. Knuten du har märkt i din armhåla gissar jag att är en talgkörtel som i något skede blivit inflammerad och därför är större. Jag tycker att du skall gå och visa upp din armhåla till en sjukskötare på hvc som kan ta sig en titt, eftersom du är så orolig. Men jag tror att du kan ta det alldeles lugnt.
Ring till din egen hälsocentral och boka en tid till sjukskötare för kontroll.
Kram
Tessi