Pungkulor
05.04.2019
Jag är 13 år och har varit i puberteten ett tag nu. För typ 2 dgr sen så kändes högra pungkulan väldigt ömmt när jag kände på den. Sen efter det gick över, så efter jag duschat så kan man säga att när jag såg högra pungkulan i spegeln så kändes den mindre. Det känns fortfarande som om den är mindre. Är det här normalt eller kan den minska och sen börja växa igen? Sumrzz

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2019
Hej.
Själva testikeln ändrar storlek och konsistens beroende på t.ex. temperatur, men pungkulorna i sig ändrar nog inte nämnvärt. I din ålder är det ganska vanligt att det kan kännas lite i dem, men jag tycker att du borde ta upp saken med en läkare, med din skolsköterska eller på en ungdomsmottagning. Jag tror inte att det är någonting som är fel - utan det är sannolikt en helt normal del av utvecklingen men eftersom jag inte själv med säkerhet kan uttala mig om vad det beror på så tycker jag att du skall kolla upp saken.
Kram
Tessi