Sår efter rakning
17.05.2021
Hej! Jag vet fått en liten böld som står ut precis på blygdläpparna. Jag har rakat mig där för någon vecka sedan och nu har det blivit som en stor utstående finne. Det tar lite sjukt när ja går eller klämmer där. Innehållet ser ut att vara både svart och vit. Det kan hända att den är varig men e inte säker.
Ska jag bara låta den vara och hoppas den försvinner eller ska ja klämma den? (En liknande sak hände för en tid sedan å då klämde jag vilket resulterade i att det blev infekterat) Rakhyvel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2021
Hej,
Det är inte alls ovanligt att det uppstår irritation i huden efter att man rakat sig. Det uppstår lätt inåtgroende hårstrån, som kan bli varfyllda - precis som finnar. Men det är inte farligt, och de läker i allmänhet av sig själva.
Om man klämmer på dem finns det å ena sidan en risk för att området blir ännu mer irriterat, men å andra sidan kan det hjälpa att punktera finnen om den är varfylld så att eventuella orenheter slipper ut. Då måste du se till att huden är helt ren, och att du rengör stället efteråt. Men jag föreslår att du endast försöker klämma finnen om du tydligt kan se att den är varfylld (d.v.s. att den ser ut som en finne.) Om den bara är rodnande och öm är risken stor att du bara gör saken värre om du klämmer.
Med tiden kommer det att läka av sig själv oavsett hur du gör.
Kom ihåg att alltid raka dig med rena och vassa hyvlar, men tyvärr är det ganska vanligt då man rakar sig att irritation uppstår, eventuellt skulle sockring passa dig bättre.
Kram,
Tessi