Satisyfer
21.10.2019
Hej! Jag har använt mig av en satisfyer regelbundet under två års tid. Jag har nu börjar lägga märke till att känseln minskat mycket och det går inte att komma utan den. Jag vill verkligen inte ha det så. Finns det något man kan göra eller är detta tillstånd bestående? Räcker det med att sluta använda den eller vad ska jag göra för att få tillbaka känseln? Har läst artiklar om andra som har upplevt samma som jag. Jag visste inte innan vad användning kunde leda till vilket gör mig lessen, skulle inte ha gjort det såna fall. X

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2019
Hej.
Det låter verkligen trist. Jag förstår att du känner dig både ledsen och lurad.
Jag föreslår att du helt tar en paus med satisfyern.  Satisfyerns vibrationer är onekligen ganska starka och det är inte otänkbart att det kan leda till att nerverna blir lite okänsliga men nerverna i hela kroppen lever och påverkas hela tiden av allt vi gör, så jag tror nog att känsligheten kan komma tillbaka. Dock kan jag inte svara på hur länge det tar för kroppen att återhämta sig.
Jag har inte läst någon forskning om denna "bieffekt" av satisfyern, och känsligheten i kroppen/underlivet kan variera från en period till en annan också av andra orsaker. Men jag tror att du har rätt i dina misstankar om att satisfyern kan bära skulden.
Mitt förslag är således att du skaffar dig en annan vibrator och försöker hitta njutningen även på andra sätt. Det finns olika glidmedel som ökar blodcirkulationen och värmen vid klitoris och på så sätt gör området känsligare. Dessa kan oftast köpas vid samma hyllor som kondomerna i större varuhus. Ett annat alternativ är att du köper två vibratorer, så att du med den ena kan stimulera klitoris (g-punkten) inifrån, och med den andra utanpå (det finns också vibratorer som kommer åt båda ställena samtidigt, men det kan vara en kostnadsfråga.).
Försök att ge det lite tid, och ge dig själv tid att verkligen fantisera så att du har lust - inte bara onanerar "av gammal vana" för att få en snabb orgasm. Hjärnan är trots allt det absolut mest avgörande organet då det handlar om lust och sexuell njutning så jag tror att det hela kommer att gå mycket snabbare om du "matar" även den delen.
Jag tror inte att det är hopplöst, så ge inte upp.
Kram
Tessi