Sjuk i halsen
20.08.2020
Hej jo ja har haft lite som konstigt sjuk i halsen senaste halvåret alltså före coronapandemin.
I bland när ja sväljer så skär de till några gånger i halsen o sen går det undan och vissa dagar har jag haft sjukt i halsen halva dan osv. Men idag har jag haft sjuk i halsen alltså som bakom delen av halsen inte framsidan och på vänsta sidan. Och om jag pratar för högt för länge ksk 20min så blir jag riktigt häs i halsen och får sjukt när ja ska prata.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.08.2020
Hej,
Det du beskriver kan kanske dels bero på den ålder och utvecklingsfas du befinner dig i, men det kan också finnas andra orsaker till det.  Rösten och stämbanden utvecklas ända fram tills man är 17-22 år gammal, så det kan tänkas att dina stämband helt enkelt blir trötta om du talar länge, men långvarig smärta i halsen kan också bero på andra saker, t.ex. allergier eller infektioner.
Jag tycker egentligen att du skall boka tid till en läkare. Just nu - under denna covid-19 hysteri - så kan det ju vara bra att påpeka att dina symtom började innan allt detta. Men jag tror att det skulle vara bra om en läkare undersökte din hals för att kolla upp att allt ser ut som det ska. En läkare kan också ta ställning till om smärtan kan bero t.ex. på allergi eller exponering för exempelvis mögel.
Ring till hvc och boka en tid, eller försök få en tid till din skolläkare via skolhälsovårdaren.
Kram
Tessi