Sockerpiller
04.06.2019
Hej !
Jag har några frågor jag har på hjärnan. Min pojkvän och jag hade sex samma dag jag skulle ta mitt första sockerpiller på( sockerpillret tar jag alltid på kvällen runt halv 11 tiden) och jag läste så länge man ätit p-piller korrekt tidigare så är de ingen chans för graviditet. Han kom inte i mig eller så, men nu blir jag och undra om jag ens tagit dem korrekt , vet att jag tog korrekt tidpunkt under de föregående tre dagarna men sen kommer jag inte ihåg längre.. Hjälp? Lena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej.
Vilken tid du tar dina sockerpiller är helt oviktigt, eftersom de inte innehåller något verksamt ämne alls. Sockerpillren finns till bara för att det skall vara lättare att komma ihåg att ta sina piller alla dagar. Om du är orolig över att glömma bort att ta dina p-piller så tycker jag att du skall lägga påminnelse på telefonen så att den påminner dig om att ta dem vid samma tid varje dag. Du kan också anteckna i din kalender vilken tid du har tagit dem så behöver du inte fundera på det sen.
Om du får din blödning så är du antagligen inte gravid. Men en spiral skulle kanske vara ett alternativ för dig, så slipper du oroa dig så mycket över att glömma pillren.
Kram
Tessi