Spricklor på tungan
28.08.2017
Hej! Det finns många människor som har spricklor på tungan (om ni förstår vad jag menar)av tex.tanställning. jag har jätte mycke spricklor på min tunga de är mycket mer än vad dom andra har.fast dom har haft tandställning och jag har aldrig haft tandställning. Jag mår dåligt över min tunga. När andra sträcker ut tungan är den jätte fin min är bara slämmig och spricklig. Hur blir det när jag ska hångla? Kommer det kännas äckligt för killen? Har ni något tips på hur får man bort spricklorna? Och hur man hånglar? Slemmiga tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2017
Hej.
Det är nog väldigt svårt att uttala sig om din tunga eftersom jag inte har sett den. Men att ha vit beläggning på tungan är oftast helt normalt, och till sin natur är ju tungan knottrig och lite prickig.
Den vita beläggningen kan vara ett tecken på att du dricker för lite. Om man är uttorkad eller om man har dålig munhygien har man iofta mer beläggning. Drick ordentligt med vatten, och borsta din tunga på samma gång som du borstar tänderna.
Om tungan annars är ojämn i färgen och har fläckar eller sprickor så kan det vara ett tecken på vitaminbrist. Det kan man kolla upp med hjälp av blodprov. Jag tycker att det enklaste sättet för dig att ta reda på om det faktiskt är någonting avvikande med din tunga skulle vara att tala med din skolhälsovårdare eller med en tandhygienist. En tandhygienist eller tandläkare skulle kunna ta ställning till huruvida din tungas utseende händer ihop med din munhygien, och vad du isåfall kan göra åt saken.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag gissar att problemet löser sig genom att du dricker tillräckligt och borstar tänder/tunga, men tala om saken med en tandhygienist så får du säkert goda råd.
Kram
Tessi