svulen
08.12.2018
hej. när jag har min mens så är magen från dag ett jätte svullen. man kan säga två gånger större.det är jobbigt för har märkt att kan inte ens stänga gylfen på min byxa. ska det vara så? sanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2018
Hej.
Det låter helt normalt. Jag inser att det är trist - men det är faktiskt väldigt vanligt att man både innan och under mensen är betydligt mer svullen än annars, eftersom kroppen binder/omsätter vätska på ett annat sätt.
Det går nog inte att göra så mycket åt saken, annat än att välja andra byxor under mensen. Om du vill kan du ju testa med att t.ex. dricka mer té eller juice på grapefrukt, som båda två är lite vätskedrivande, men annars tycker jag att du skall försöka slappna av och inte fundera så mycket på det. Det är nog ingen annan än du själv som tänker på om du är svullen eller inte.
Kram
Tessi