Tinnitus?
21.07.2021
Hej, jag har sedan ett år tillbaka haft någon sorts pip ljud i örat. Lägger inte märke till det särskilt mycket men när det är helt tyst tillexempel när jag ska sova så hörs det som pip i örat. De är ibland kortare pip ljud sen kan de också vara långdragna som ”piiiiiiiiiip”
Undrar om jag har tinnitus? Pip

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2021
Hej,
Ja, det låter som tinnitus. Tinnitus är väldigt vanligt, och kan variera mycket från en person till en annan. Ibland är det bara ett lågt pipande som hörs då det är helt tyst, men för andra kan det vara ett högt ljud som nästan överröstar annat.
Börja med att kolla igenom ditt rum, om det för det mesta är där du hör det (då du skall sova). Eftersom det finns elektriska apparater som ger ifrån sig ett pipande ljud. Eftersom du är ung så kan du höra väldigt höga toner och i bästa fall skulle det ju vara så enkelt att det är TV:n som piper.
Men i övrigt är det inte så mycket du kan göra. Försök att se till att du inte går omkring med spända muskler i nacke och axlar, och att du tar hand om din hälsa i största allmänhet. Vissa upplever också att det de äter kan inverka, t.ex. om de äter mycket kolhydrater (socker eller vitt bröd). Försök att undvika att utsätta dig själv för buller eller högt ljud. Använd gärna öronproppar på ställen där volymen är hög.
Om pipandet stör dig då du skall sova kan du också testa att t.ex. spela musik eller lyssna på en ljudbok eller liknande på låg volym, bara så mycket att du inte besväras av pipandet.
Vid behov kan du alltid diskutera saken med en läkare. Börja då med att boka tid till en läkare på hvc.
Kram,
Tessi