Urinvägsinfektion efter varje samlag
01.05.2022
Hej!
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ungefär 2 månader. Problemet är att jag efter varje gång vi haft samlag så får jag urinvägsinfektion. På en månad har jag ätit 2 kurer antibiotika….
Jag har i tekniskt sätt haft urinvägsinfektion i 1 månad nu, och det har spridit sog till njurarna nu så har en kur på 20 dagar med trimodon eller vad antibiotikat hette.
Förra gången jag gick på antibiotika selexid så hade vi samlag under kuren…. Nu hade vi det igen och smärtorna är hemska!
Jag ska försöka avstå från sex nu de resterande dagarna av kuren. Men när kan vi börja ha sex tillbacka jtan att jag får urinvägsinfektion igen?
Jag är noga med att tvätta och kissa efter samlaget. Jag äter även tranbärstabletter och dricker mycket men inget hjälper.
När kommer jag bli frisk? Hur gör jag så jag inte får urinvägsinfektion efter varje samlag?
HJÄLP Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2022
Hej,
Jag förstår att det är en jobbig situation, och tyvärr har jag ingen lösning för det. Du skriver att du är noga med att kissa och tvätta dig efter sex och oftast är det det som är lösningen. I ditt fall kanske det även skulle hjälpa att ni båda tvättade er även före sex för att minska mängden bakterier som kan överföras från ett ställe till ett annat. Oftast är orsaken till urinvägsinfektionen "vanliga" bakterier som finns naturligt på utsidan av kroppen men som lyckas ta sig in i urinvägarna och då orsakar problem.
Du skriver att du även tar tranbärstabletter så det låter som att du redan gör det mesta. Det du kan försöka är att dricka mycket vätska (gärna sura och osötade drycker, t.ex. tranbärsjuice eller havtorn). Även om det är smärtsamt att kissa så är det bra att få urinvägarna spolade ordentligt, speciellt om man bara känner av lite symtom, d.v.s. innan det har hunnit bli riktigt hemskt.
Jag hoppas på att denna kur skulle lyckas vända på saken för dig, men det finns nog anledning att vara aktsam även efteråt. Använd gärna kondom om ni hittills har kört utan, eftersom även det kan minska lite på mängden av "fel" bakterier i underlivet (även om det givetvis inte är sperman i sig som orsakar uvi).
Jag tycker inte heller att du skall tveka att ta upp saken med din läkare/gynekolog. Du är långt ifrån ensam om detta problem och det är någonting som är verkligt påfrestande då man är mitt i det. Så om du på nytt får problem efter avslutad jur så skall du genast kontakta sjukvården på nytt.
Jag är ledsen att jag inte har ett mer exakt svar.
Kram,
Tessi