Växer mina bröst?
21.04.2019
Hej, jag är en 15-årig tjej och undrar av vilken anledning mina bröst växer. Det är nämligen så att de har börjat göra ont på senaste tiden. Jag vet att det kan göra ont medan de blir större iochmed puberteten osv, men jag har också gått upp lite i vikt på senaste tiden av olika anledningar (inte bara för att jag har blivit längre på längden). Det jag undrar är då om mina bröst har blivit större på grund av att jag har fått lite mer fett på kroppen (då jag vet att brösten till stor del består av fett) eller om det bara är ett sammanträffande med viktuppgången. För hade de verkligen varit ömma/gjort ont om det bara var på grund av ökat fett? Anledningen varför jag frågar är att jag har velat ha större bröst, och vill därför inte råka "tappa dem" om det enbart beror på ökat fett, och vill därför inte råka gå ned i vikt så att mina bröst eventuellt försvinner. Har det alltså att göra med viktuppgång eller puberteten?
Mvh Olivia Olivia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej,
Min gissning är att anledningen till att dina bröst har blivit större är en kombination av båda faktorerna, d.v.s. både det att du är i puberteten och det att du har gått upp i vikt. Men det att du har gått upp i vikt beror sannolikt också på pubertetsutvecklingen. Jag hör ganska ofta tjejer i din ålder som oroar sig över att de har gått upp i vikt si och så mycket under det senaste året, men det är en helt naturlig del av utvecklingen då kroppen förändras. Det är trots allt inte många vuxna kvinnor som går omkring i en likadan kropp, eller med samma kroppsvikt som de hade innan puberteten började. Det är meningen att man skall förändras och gå upp i vikt - det är inte ett problem utan en förutsättning för att din kropp skall kunna fungera normalt.
Då bröstkörtlarna börjar utvecklas så är de ofta ömma, precis som i ditt fall. Och de kan göra ont ett bra tag innan man ser att brösten skulle ändra speciellt mycket i storlek. Men i ett lite senare skede börjar man oftast öka lite i vikt och det är då som höfterna och brösten blir rundare.
Så visst kan det hända att dina bröst blir mindre igen om du går ner i vikt - men tanken är ju att du inte skall göra det, utan att du skall ha den kroppsvikt som är optimal för just din kropp. Så länge du äter, sover och rör på dig lagom mycket så kommer din kropp själv att sköta om det och du behöver inte göra någonting alls åt den saken.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi