Vita flytningar, är det svamp? Och är det farligt
07.08.2019
Hej! Jag har jätte ofta flytningar alltså typ dagligen. Oftast är den lite tjock och ibland kan ha lite klumpar i lite ”gelé” aktiga klumpar. Inte helt säker men det skulle kunna vara någon form av slemhinna från livmodern elr annat men vet inte riktigt. Jag har sökt runt på nätet om dessa flytningar och undrat om jag har svamp dock varken svider det elr kliar. Det står att om flytningen luktar illa så är det inte så bra fattar inte riktigt vad ”illa” ska mena men lukten är nog inget fel på. Så undrar då om jag SKULLE kunna ha svamp?
Hejsansvejsan
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
09.08.2019
Hej,
Flytningarna kan variera under menscykelns gång. Att de blir lite mer rinniga ibland, eller mer geléaktiga är helt normalt. Det är inte svamp, det du beskriver. Svamp kliar alltid.
Om du haft oskyddat samlag, alltså haft sex utan kondom, och det finns risk för dig att vara smittad av en könssjukdom, är det viktigt att du testar dig. Detta kan du göra på hälsovårdscentralen eller köpa ett test på apoteket och testa hemma själv. Symptom på en könssjukdom kan vara förändrade flytningar.
Kram!
Malin Wiik-Norrman