Yrsel
15.08.2022
Har haft problem med yrsel i snart två år. Är yr nästan hela tiden och allt brukar snurra. Jag har haft problem med sömnen. Jag har även varit hos läkaren många gånger men dom hittar inte någon orsak. Det enda dom inte gjort är en hjärnröntgen. Jag är ganska orolig över vad det är och vill gärna få svar så att jag kan bli av med det här någon gång. En orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2022
Hej,
Tyvärr har jag inget annat svar att ge dig än att du på nytt borde uppsöka en läkare, och att hen vid behov kunde skicka dig vidare på ytterligare undersökningar.
Du skriver att du har problem med sömnen, vilket eventuellt kan vara en bidragande faktor - men också kan vara en helt oberoende sak. Det du skriver om att "allt brukar snurra" är i princip ett gott tecken (även om det givetvis inte gör det roligare) eftersom det tyder mer på att yrseln beror på problem i balansorganet (innerörat) än att det skulle finnas någon "allvarlig" bakomliggande sjukdom. Det är inte heller helt ovanligt att symtomen då är värre under förmiddagen än på eftermiddagen.
Andra saker som kan orsaka yrsel är lågt blodtryck, vilket inte alls är ovanligt för personer i din ålder, och i sig är det inte farligt trots att det kan kännas obehagligt.
Mitt råd skulle vara att boka en ny tid till läkaren och ta upp saken.
Kram,
Tessi