Menskopp
18.10.2018
Hejhej jag har tre frågor:
1. Vad är negativt och positivt med menskopp?
2. Töjs slidan ut av onnanition? Menskopp?
3. Ifall slidan töjs ut av något så ska jag i min ålder göra knipövningar?Har hört att det är bra efter en förlossning.men jag har ju inte vart med om nåt sånt.
Vill verkligen mitt sexliv ska va nice:):);)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2018
Hej.
Det mesta med menskoppar är positivt, så jag har faktiskt inte så lätt att komma på några nackdelar. Det skulle isåfall vara att det kan ta lite tid att lära sig hur man skall lägga in den så att den sitter bra, och att eftersom alla är formade lite olika så kan den sitta bättre i vissa än i andra. Fördelarna är att den är billig att använda (visst - då man köper den kostar den mer, men det sparar in sig på bara nån månad). Den är betydligt snällare mot slemhinnorna än både tamponger och bindor. Den rymmer mer blod än en tampong och är mer hygienisk, så den behöver inte tömmas lika ofta och man kan ha den då man sover. Jag tycker att menskoppen har mest fördelar, men det är givetvis väldigt individuellt.
Slidan är till sin natur väldigt elastisk, så genom att onanera eller använda menskopp kommer du inte att töja ut din slida så att det skulle vara till nackdel. Snarare en fördel eftersom du lär dig hur det känns att föra upp någonting i slidan, och du kanske lär dig att styra musklerna bättre, d.v.s. spänna och slappna av musklerna.
Det finns ingenting som hindrar dig från att göra knipövningar, även om du knappast behöver det för att träna upp styrkan i musklerna, utan mer just för att lära dig att kontrollera musklerna bättre så att du själv vet hur du skall göra för att spänna dem och slappna av. Att själv hitta sina bäckenbottenmuskler är en bra sak. Du kan testa det genom att bryta strålen då du kissar. D.v.s. först börjar du kissa - och sedan kniper du av strålen. Det är de musklerna som används vid knipövningar. Men du skall INTE träna dem genom att knipa av strålen då du kissar utan det gör du enbart ett par gånger för att kolla vilka muskler det handlar om. (om man håller på och kniper av strålen då man kissar så löper man risk för att själva kissandet blir lite stört, kisset skall komma ut - inte hållas tillbaka.)
Jag tycker inte att du skall göra knipövningarna till en stressfaktor. Med tanke på din ålder är det väldigt osannolikt att du skulle vara uttöjd eller otränad i bäckenbotten. Njut av sex - det är också ett bra sätt att träna samma muskler.
Kram
Tessi