orolig mage
22.02.2017
Under en tid har jag haft små "problem" med magen. Den gör ont ibland och känns typ "bubblande". Borde jag försöka undvika typ gluten/laktos? ;)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.02.2017
Hej,
Jag tycker att du till att börja med kan gå och tala med din skolhälsovårdare för att höra hennes synpunkter på saken.
Om magen är bubblig, och man t.ex. ofta har gasbesvär eller varierande hård/lös mage så kan det vara en god idé att testa att lämna bort laktos. Det kräver antagligen att du är laktosfri i ett par veckor innan du märker resultatet. Detsamma gäller gluten. Jag tror att många unga och vuxna skulle må bra av att lämna bort gluten, trots att man kanske inte har diagnos på att man har celiaki.
Så försök börja med att lämna bort laktos, och om du orkar så kan du föra matdagbok och skriva upp vad du har ätit och hur du har mått. Då två veckor har gått så kan du även lämna bort gluten. Idag finns det massor av glutenfria alternativ då det gäller t.ex. bröd eller pasta, så det är egentligen inte speciellt svårt.
Om du fortfarande upplever problem efter detta så föreslår jag att du bokar en läkartid vid hvc så får de fortsätta utredningarna. Du skall inte behöva finna dig i att må dåligt.
Kram!
Tessi