Bil
08.09.2019
Jag får paniiik, jag har ansökt om dispans körkort och fått det nu skall jag börja söka efter en bil och detta är det krångliga för när min syster köpte bil betalade pappa flera tusen och mamma några hundra lappar nu tycker pappa att det är mammas tur att betala mera än pappa men mamma sejjer bara att vi skall köpa en billig bil och att hon inte har råd, men det är väldigt fuskit för mig att min syster fick en dyr bil men jag skall få en skrot bil.. vad skall jag göraaa Hejjsan

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.09.2019
Hej!
Jo, kan förstå att det kan kännas orättvist. Ibland kan det inte vara helt 100 % rättvist och din mamma har också berättat att hon inte har råd, vilket är en helt acceptabel orsak. Hur mycket än dina föräldrar kanske skulle vilja köpa en dyr bil så har dom inte möjligheten just nu, det är viktigt att du kan respektera det här och förstå.
Du får också ditt körkort ett år tidigare, vilket betyder att dina föräldrar inte kanske hade planerat en sån stor utgift just nu. Om du skulle få ditt körkort när du är 18 år så skulle det innebära att dom skulle ha 1 år mera till att spara pengar(ett år är en lång tid).
Det viktigaste är att bilen tar dig från punkt a till b.
Kram, Ida