Bostadsunderstöd
17.08.2022
Hej! Jag och min flickvän bor i lägenhet och jag ska till milin snart, jag undrar om lägenheten måste vara i mitt namn för att hyran ska betalas från statens håll? Och är det hela hyran eller bara halva om man är två i hushållet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2022
Hej,
För att få svar på din fråga ringde jag till FPA:s kundtjänst. Så om du upplever att du har ytterligare frågor som behöver besvaras så kan du ringa dit och fråga dem, eftersom de då eventuellt bättre kan ta ställning till ditt specifika fall.
Svaret jag fick var att om ni nu får någon typ av bostadsbidrag så måste ni söka justering av denna eftersom era bostadsförhållanden och inkomster förändras. Din del av hyran kommer att täckas helt av bostadsunderstödet (som kommer via militärunderstödet.) Men din sambos del av bostadsbidraget kan fortsättningsvis påverkas av vad hon har för inkomster. Undantaget är om ni är gifta och har barn ihop, för då betalas hela hyran via militärunderstödet.
Men som sagt, om någonting känns oklart så kan du/ni kontakta fpa direkt eller boka en tid till ert närmaste serviceställe så kan de ta alla saker i beaktande.
Hälsningar
Tessi