Moped
07.09.2019
Hej nu är det så att jag jätte gärna vill ha en moped men det är för dyrt enligt mina föräldrar dvs att jag själv måste köpa kortet och dem ska betala mopeden kortet kostar 5500 och självaste mopeden ca 9000, men jag har hittills bara samlat in 200 kr och får 600 kr varje månad och betalar 300 för busskort dvs att jag tänker att jag sparar 200 kr och har själv 100 kr för att köpa kläder och sånt men jag behöver smala in pengarna för mopeden så fort som möjligt för annars blir det slut på kurserna jag vill gå på vad ska jag göra för att få pengarna på ett bättre sätt snälla hjälp mig för jag vill ha en!! Anonym 15 år

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.09.2019
Hej!
Det är en hel del pengar som du behöver samla ihop. Ett tips är att skaffa ett jobb, att du t.ex. jobbar nån dag i månaden och sätter undan dom pengarna till mopeden. Har du någon släkting eller bekant som skulle behöva hjälp med något? Fråga runt.
När man vill ha något/ köpa något så måste man spara ihop pengarna före, och det här kan vara frustrerande eftersom det tar en tid. Stressa inte över det, det händer när det händer.
Prata med dina föräldrar om hur du kan gå tillväga för att samla ihop pengarna till det. Kanske dom har några idéer.
Kram, Ida