mopedbils försäkring
15.04.2014
Jag har hört att mopedbils försäkringarna kommer öka massvis. Vet ni hur mycket det är frågan om och om det alls lönar sig atr köpa moppebil när risken är stor man inte kommer kunna sälja den sen. johan

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.04.2014
Hej, vi kollar upp det med en av våra experter och återkommer så fort vi fått svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
premien för en mopedbils trafikförsäkring är 312 euro per år ifall försäkringstagaren är 15-18 år gammal. En kaskoförsäkrings premie ligger på 600 euro per år. Premierna höjdes med 15% till detta år och kommer att höjas lika mycket nästa år. Nedan lite om varför försäkringspremien är relativt hög.
mvh,
Kenneth
Varför blir det ofta dyrt vid olyckor med en mopedbil?  (Varför måste försäkringen vara så dyr)
Om man test-krockar med en vanlig bil i en betongklump så kostar remonten kanske 1500,- Men om man gör samma test med en mopedbil blir skadorna så stora att man måste ut med en summa som nästan motsvarar nypriset på en mopedbil (upp till 10.000,-) Det här beror på att en vanlig bil är byggd av ett mycket mera hållbart material och dessutom är det svårt att i Finland hitta någon som kan reparera mopedbilar.
Det har inte varit så många allvarliga mopedbils olyckor i Finland hittills men eftersom mopedbilarnas antal hela tiden ökar så kommer också olyckornas antal att öka. Det är oftast ungdomar som både kör och sitter på med mopedbilar, vid en olycka kan man skadas mycket allvarligt, eftersom man inte är lika skyddad som i en vanlig bil. Ersättningen vid olyckor med en mopedbil kan uppgå till en mlijon euro.