Vad kostar p-ring?
28.11.2017
Hej! Vad kostar exakt ett pack med 3 p-ringar i Finland? Är det faktiskt så dyrt som 44€? Får man inte lite billigare om man är ung eller studerande?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2017
Hej.
Tre ringar av Nuvaring kostar 44,21euro. Tyvärr finns det ingen studierabatt på dessa och man får inte heller någon ersättning för dem. Då man börjar med preventivmedel brukar man få de första 3-9 månaderna (beroende på hemkommun) gratis, men efter det får man betala själv.
44,21 euro känns naturligtvis som en ganska stor kostnad, men uppdelat per månad är 15 euro inte speciellt mycket. (jämför t.ex. med vilka pengar du sätter på ett nytt klädesplagg eller kosmetika)
I optimala fall har man en partner som inser att det är lika mycket bådas ansvar att skydda sig mot oönskad graviditet, och då kan man dela på kostnaden.
Kram
Tessi