abort
29.12.2014
Hej, jag är 18 år och ganska så säker på att jag är gravid. Hur skall jag göra om jag vill göra abort? Kostar det när man är 18? Vart ska jag ringa?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2014
Hejsan
Nu skriver du inte hur länge sen du hade mens eller om du vet hur långt gången du kan vara. Men du ska så fort som möjligt ta kontakt till din egen kommuns preventivrådgivning/familjeplanering/mödrarådgivning, kontaktuppgifter finns under din kommuns hemsidor. Gå till "för invånarna" -> "vård och omsorg" -> "rådgivning" där kan du sen hitta både telefonnummer och annan info du behöver för att ta kontakt. Gör detta nu redan idag. Om det gått för långt går det inte att göra abort längre. Personalen hjälper dig vidare och ger dig sen allt stöd som du behöver.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
Vi har ju en del på våra infosidor, du kan läsa mera HÄR.
Kolla också dessa länkar:
http://www.folkhalsan.fi