Borde jag testa mig?
23.06.2014
Hallå!
Har en pojkvän sen ganska länge tillbaka och vi har sex ungefär 1-3 gånger per vecka.¨
Jag äter kombinerade p-piller men min senaste mens har inte dykt upp, den är rejält försenad eftersom att nästa mens ska komma om 3 dagar!
Något liknande har inte hänt förr och jag har ätit pillerna regelbundet, utan slarv!
Har ju funderat på att testa mig, men var kan man riktigt köpa graviditetstest, i apotek eller i livsmedelsbutiker?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.06.2014
Hej!
Jo, du kan nog bra testa dig - också för att det inte ska vara så hög tröskel till att ta ett graviditetstest. Det hör lika mycket till ansvaret för sexlivet - och det egna livet - som att skydda sig, så att ta ett graviditetstest borde vara en helt naturlig sak. Fast visst förstår vi att det också hänger ihop med känslor, farhågor/förhoppningar och what if:s också och att det kan vara orsaken när man drar sig inför att testa sig.
Graviditetstest finns för några euro både på närmsta större varuhus och på apoteket. Apoteket har ofta betydligt större utbud på märken, men poängen med alla hemmatest är att man antingen kissar på teststickan eller sticker ner teststickan i ett färskt urinprov (kissar i en burk). Då känner testet av ifall det finns en speciell sorts hormon, som man bara har i kroppen om man är gravid, i urinen. Barnmorskor mfl rekommenderar att man tar testet när mensen är 7-10 dagar sen, eftersom det inte alltid är så att det finns tillräckligt med graviditetshormonet i urinen innan dess, så att testet kan visa falskt negativt - men du borde alltså ha typ 3 veckor försenad mens nu, så det ska nog visa korrekt resultat åt dig. Läs mera här.
Är du gravid, så ringer du kommunens/stadens mödrarådgivning eller familjeplanering/preventivrådgivning och funderar mer med dem, oavsett vad du vill göra.
Är du inte gravid kan det hända att det beror på hormonerna i kroppen. Beroende på vilken sorts kombinerade p-piller du äter, så kan vissa sorter göra en blödningsfri eller ge sparsammare mens efter några månaders användning. Du skriver inte hur länge du ätit just den här sortens p-piller, så läs bipacksedeln som kom i p-piller paketet. Där borde nog stå ifall just din sort kan påverka mensen. Om din sort inte hör till dem som minskar på mensen, så kanske något annat i ditt liv orsakat förseningen. Även om många p-pillersorter som innehåller estrogen brukar reglera mensen så att den blir väldigt regelbunden, så kan stora saker i livet som tex stark stress eller hårdbantning ändå påverka mensen. Då brukar den ofta komma igång av sig själv såsmåningom när man slappnar av eller börjar äta ordentligt igen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av tidigare svar av barnmorskorna på liknande frågor)