detta med akut p piller
24.03.2015
~hej~
jag är nyfiken ock vill vet utifallatt jag skulle behäva ta ett akut p piller.
om man tar ett akut p - piller.
skuts mensen upp ett par dagar, en vecka eller hela månaden?? ~

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.03.2015
Hej!
Akut-piller (aka akut-p-piller, ångerpiller eller dagen-efter-piller) har som uppgift att försöka förhindra en graviditet genom att förhindra/försena ägglossningen - det är alltså inget abortpiller och ska inte användas som preventivmedel utan bara i nödfall när man haft oskyddat sex (tex för att kondomen sprack). En av orsakerna till att man inte ska använda akut-piller så ofta - helst inte mer än en gång i halvåret - är att de starka hormonerna i dem stökar till menscykeln för ett tag framöver. De kan både göra att följande mens kommer tidigare eller senare, att man får ett slags akut-piller-blödning eller att man får mellanblödningar. Nästa mens kanske inte heller kommer regelbundet efter den första mensen efter att man använt akut-piller. Det påstås också att akut-pillrens effekt dessutom blir sämre ju fler gånger man använt dem. Oavsett när man får en blödning/mens efter att ha använt akut-piller, så ska man ta ett graviditetstest 3-4 veckor senare för att kontrollera att man inte blev gravid. Akut-piller skyddar mot graviditet med ca 95% sannolikhet om man tar dem inom ett dygn från det oskyddade samlaget, 85% inom två dygn och efter tre dygn rekommenderas man inte längre att använda dem. Det finns akut-piller man kan ta ännu 5 dygn efter det oskyddade samlaget, men de skrivs ut av läkare. Läs gärna mera om det här på våra infosidor om Graviditeten och allt därikring
Hälsar ungdomsinformatören Liselott