finns det nån chans att jag är gravid?
07.07.2014
Hej. Jag och min kille låg i min säng och jag smekte på honom utanpå kalsongerna och han fick en liten utlösning och jag fick på fingrarna genom tyget..Sen va han tvungen att gå hem så jag gick och tvättade snabbt mina händer med bara vatten och onanerade... Finns det nån chans att jag blivit gravid av det, jag hade aldrig in fingret förutom på morgonen efter... Jag vet inte så mycket om graviditet och hir lätt man blir gravid så därför frågar jag... Och detta var för kanske en vecka sedan som allt hände... Snälla hjälp är orolig för det skulle va väldigt opassande om jag vore gravid :( orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej orolig!
NEJ! Det finns ingen som helst chans att du har blivit gravid av det där. Se, 1.) spermier tål inte tvål och vatten, utan dör av det. Fastän du inte använde tvål så, se punkt 2. 2.) spermier tål inte att torka och att svalna till rumstemperatur (de behöver minst 36 grader). Nästa morgon vad de nog alla stendöda, även om någon liten fläck sperma skulle ha lämnat under någon nagel eller liknande. Så du behöver inte alls oroa dig!
Men såklart var det ändå bra att du frågade - och oss kan man alltid fråga om allt, stort och smått, utan att behöva skämmas det minsta (man är ju ändå anonym hursomhelst) - för okunskap kan göra vemsomhelst rädd och orolig. Så läs upp mera om sex och hur man blir och inte blir gravid och sådant här på Decibel åtminstone, så känner du lite mer kontroll över situationen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott