GRAVID?
01.06.2014
Hej jag och min kille hade oskyddat sex 31.5 han kom inte i mig och jag andvänder inga preventiv medel.... Vi spåtta i min slida och på hans ollon så det skulle bli lättare och halare... Men nu e jag rädd att va gravid fö man kan väll bli he av försatsen? Hu stor chans är det fö mig att vara gravid utan att han kom i mig???
Vart skall jag vända mig om det är sant? Hu går det till att göra en abort?
Jag borde få min mens den 3 så jag ska vänt och si.... Men om den int kommer när skall jag börja oroa mig och ta ett test?
Å jag vill int säg nå ti min familj! Hu går jag till väga?
Hjälp mig snabbt rädda flicka!!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.06.2014
Hej!
FÖRLÅÅÅÅT att du inte fick svar direkt! Här är bara så himla fullt upp just nu att hohho. Ingen ursäkt, men vi säger ändå förlåt!!!! Men nu, vännen, nuuu kommer svar:
Har din mens kommit? Om den har det, så är det lugnt. Och kanske dags att fundera över någon form av preventivmedel. Vi har bra infosidor om alla alternativen, så gå och kolla på Preventivemdel för att kunna fundera vilket som skulle passa just dig bäst. För den här oron som rädslan för att man kanske har blivit gravid är nog inget man vill uppleva många gånger...
Se, det sägs nog att man faktiskt kan bli gravid av försatsen. Allas försats innehåller inte spermier (enligt undersökningar), men kan göra det ifall det tex inte var så länge sedan killen senast hade utlösning att inte alla spermier hunnit spolas bort av urinen. Risken är inte stor alls, men det har nog hänt att tjejer blivit gravida av det. Därför rekommenderas aldrig avbrutet samlat - att dra ur snoppen innan han kommer - som preventivmetod. Också för att många killar inte riktigt klarar av att dra ur just när det känns som skönast och så hinner det komma lite sperma...
Om din mens inte kommit ännu, så kan du ta ett graviditetstest. De kostar inte många euro och finns både på apoteken och i större varuhus (där vid skönhetsprodukterna och kondomerna någonstans). Att ta ett test hör lika mycket till sexlivet som att över huvudtaget ha sex, och nu har det gått så många dagar över den dag då du borde ha fått mens att testet garanterat skulle visa korrekt resultat. Instruktioner finns på paketet och i bipacksedeln (lappen i lådan testen kommer i).
Om det visar positivt, alltså att du är gravid, så ringer du direkt till kommunens preventivrådginving/mödrarådgivning. Telefonnummer dit hittar du på kommunens hemsidor under hälsovårdsstationerna. Då kan barnmorskan/hälsovårdaren där hjälpa dig vidare oavsett hur du vill gå vidare med graviditeten. Här kan du läsa lite mera om abort. Dina föräldrar behöver inte veta något om aborten om du inte vill - men hursomhelst rekommenderar vi nog att du i så fall har någon att få stöd, tröst och kram av under processen. En abort är ofta själsligen väldigt tungt att gå igenom.
Det FINNS en liten chans att mensen bara är försenad för att du oroar dig så hårt att kroppen liksom tryckt på pausknappen för mensen. Det är rätt vanligt att tjejer som är jättestressade eller jättenervösa för något får försenad mens eller att mensen hoppar över någon månad. Men mensen brukar nog komma sedan när man slappnar av igen, tex för att man tagit ett graviditetstest som visat att man inte är gravid.
Slutligen lite om det här med att spotta på ollonet/i slidan för att det ska bli halare. Den "tekniken" ser man rätt ofta i porrfilmer och den används ofta där av den enkla anledningen att tjejerna, skådespelerskorna, inte alls är så sexuellt upphetsade att de skulle bli hala och våta. Se, är man inte tillräckligt tänd, så är man torr och trång och sträv. Vill man verkligen - och kan slappna av tillsammans - så blir tjejen naturligt hal, våt, svullen och känslig och då behövs varken saliv eller glidmedel. Så där i regel. Glidmedel (finns i de flesta affärer som säljer kondomer och kostar bara typ ca 3-6 €) är nog bättre än spott i alla fall. Och allra bäst är såklart ett ordentligt förspel, tillit och varma känslor och en bra stämning! Läs mer om sex överlag på våra infosidor om Sex, där står bla vad man kan göra för att få till ett så bra sex som möjligt.
Kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna