GRAVID
14.12.2014
Hade oskyddat sex för 2 dagar sen. Min senaste mens började för 19 dagar sedan och enligt min app på mobilen så hade jag ägglossning för 9 dagar sen, är chansen stor att ägget blir befruktat då?
SVARA SNABBT!! SNÄLLA, är orolig och vill veta om jag måste ta akut p-piller.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.12.2014
Hej!
Ja, ta akut-p-piller så snabbt du bara kan! Gå till apoteket direkt - för jag vet inte om skolhälsovårdarna i din skola alls har akut-p-piller där.
Akut-p-piller försöker förhindra en graviditet, men är man redan gravid (alltså att ägget hunnit bli befruktat), så kan det bara försöka göra så att ägget inte fastnar på slemhinnan i livmodern, så att det kan börja växa. Akut-p-piller är alltså inget abortpiller. Det funkar bäst under det första dygnet, då det med 95% säkerhet kan förhindra en graviditet. Efter 48 timmar är det bara 85% chans att det lyckas och efter 3 dygn bara 50%. Efter det lönar det sig inte att ta det alls. Då är det bara att vänta och se ifall mensen blir försenad och därefter ta ett graviditetstest. Man ska hursomhelst ta ett graviditetstest efter 3 veckor efter att man använt akut-p-piller. Det är alltså inte helt säkert att det funkar, men bättre än ingenting.
Tyvärr kan man inte helt lita på en app på telefonen, eftersom den bara räknar ut medeltalet mellan menserna och har inte en blekblå aning om när du faktiskt har ägglossning. Man kan lika gärna naturligt ha ägglossning på dag 10 efter förra mensens första dag som dag18. Många tjejer har "slemmigare" och halare flytningar när de har ägglossning, men allas kroppar ger inte tecken när den har ägglossning. Så därför är det mycket svårt att veta hur stor risken är för graviditet just för dig.
Bäst att skynda till apoteket nu. Och sedan fundera över hur du ska skydda dig nästa gång. Och läs lite av våra sidor om sex, bla När är jag redo för sex och Åldersgränser och lagparagrafer.
Vi håller tummarna för dig <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av sexualrdågivaren-hälsovårdaren Tessis tidigare svar på liknande frågor)