Gravid?
19.06.2015
Hej, jag och min pojkvän hade sex för ett tag sen, Tog ett dagen efter piller men är fortfarande orolig. Hade mens dagen innan och har typ 28 dagars cykel. Har känt massa konstiga saker med min kropp. Ont i magen, Spänd mage och ont i brösten och hade en blödning 5 dagar efter pillret. Tog akut p-pillret dagen efter sexet Orolig tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
23.06.2015
Hejsan! Akut-pillret förhindrar ägglossning. Vilket sen i sin tur gör att man inte kan bli gravid. Faktum är att akut-pillret är en rejäl dos hormoner och kan leda till lite rådd med menstruationscykeln. Rätt typiskt är en liten mellanblödning och att följande mens kommer senare än vanligt. Typsikt är också spända ömma bröst pga hormonerna.
Spänd och ont i magen kan du ju få av oron och nervositeten. Rätt säker är du ju nog i och med att du tog akut-pillret så pass snabbt efteråt. Akut-pillret är effektivare mot graviditet ju snabbare man tar det efter samlaget.
Det rekommenderas att man tar ett graviditetstest ungefär 3 veckor efter akut-pillret. Gör det! Sen ifall mensen dröjer rekommenderas det att man testar 1-2 ggr/vecka tills mensen kommer.
Lär dej av den här läxan och se i fortsättningen till att preventivmedlet är ordnat innan ni har sex. Du kan läsa mera om kondom här, och om hormonella preventivmedel här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten.
Till sist men inte minst måste jag ju påpeka om vår lagstiftning vi har i Finland: byxmyndighetsåldern. Lagen finns baserat på att man inte anses mogen nog att ta ansvar för sig själv och sin partner under och efter samlag innan man har uppnått 16 års ålder. Läget du är i nu skulle ha kunnat undvikits om den rekommendationen skulle ha följts... Vänligen kan ni läsa mera om lagen här? Lagen finns till för att skydda dej mot oro och trubbel.
Var rädd om dej! Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare