Gravid?
29.06.2015
Hej! Jag och min pojkvän har just börjat ha sex (vi båda var oskulder). Vi har använt kondom varenda gång, finns det möjligheter att jag är gravid? Har känt vad som känns som mensvärk ungefär två veckor tillbaka, och nu är min mens sen, men jag känner av plötsliga värker och nu är den lite mera konstant. Förra månaden använde jag piller som skjuter upp mensen, kan detta vara ett bidrag till den sena mensen?
Sen funderade jag att överlag om jag nångång blir gravid under tonåren, kan jag ta abort utan att mina föräldrar är medvetna om detta? För båda mina föräldrar skulle tvinga mig göra slut med min pojkvän.
Behöver svar så snabbt som möjligt. Tack.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.06.2015
Hejsan! Tyvärr måste jag nog predika lite först... Vi har i Finland en lag om byxmyndighetsåldern. Den finns för att skydda barn under 16 år mot att ha samlag. Lagen finns eftersom man anser att barn under 16 år inte kan ta ansvar för sig själv och andra varken före, under eller efter samlaget. Tyvärr är vi nu precis i den situationen med dej... Vänligen läs på mera här.
Jag ska självklart försöka hjälpa dej men mitt förslag är nog att du tar en allvarlig funderare om det här är rätt grej att hålla på med eftersom du inte är mogen till att ta itu med konsekvenserna av ditt handlande...
Om du har haft sex och samlag och din mens är sen behöver du göra ett graviditetstest. Eftersom du redan är 2 veckor sen är det ingenting att vänta på. Saken blir bara värre om du väntar. Så iväg till ett apotek eller ett större varuhus och köp graviditetstest. Det kostar inte många euro. Egentligen tycker jag att om man är 2 om "äventyret" så tar man också itu med följderna tillsammans. Mitt förslag är att ni sköter det här tillsammans. Det är vuxenlivet och att ta ansvar. Ni kan läsa mera om graviditetstest här. Akut-piller är inte ett alternativ mera. Det går också att gratis göra graviditetstest på hvc. Du behöver ringa före och få en laboratorieremiss.
Sen måste ni handla utgående från svaret. Ifall svaret är negativt rekommenderas graviditetstest 1-2 ggr i veckan tills din mens kommer, speciellt om den inte är helt regelbunden.
Bra att ni åtminstone har använt kondom! Men du vet säkert också att man i värsta fall också kan bli gravid vid smeksex, spermier kan överföras via fingrar. Och sen har du säkert hört om för-satsen...
Nej pillerna du tog förra månaden har knappast någon betydelse nu. Finns inget långtidsverkande i dem.
I teorin kanske man kan lyckas göra en abort utan att föräldrarna får veta. Men det är nog mycket mycket svårt i praktiken. Du måste ha först ett läkarbesök som oftast görs på hvc. Du är minderårig och inte byxmyndig så även sociala myndigheter har rätt att få veta. Du ska till gynekologiska polikliniken för att fastställa hur långt graviditeten är gången, besöket sänds det räkning på (Vcs 32,10€) . Sen ska du in till sjukhuset en morgon och får fara hem på eftermiddagen - kvällen. Det kommer en räkning på dagkirurgin efteråt (Vcs 105,50€) . Och du måste hämtas från sjukhuset av en vuxen anhörig pga nedsövningen som har gjorts. Du får utskrivet p-piller recept. Det blir nog mycket mycket svårt att dölja det här för sina föräldrar och inget jag rekommenderar. Aborten följer dej hela livet och du behöver verkligen stöd och hjälp från en vuxen att klara dej igenom de upplevelserna.
Jag är ledsen om jag låter sträng nu. Men jag märker din oro och ångest. Det är så himla onödig oro du utsätter dej för. Jag håller tummarna för att du verkligen inte är gravid! Lär dej av din läxa och gör om och gör bättre! Gör klokare val i framtiden.
Var rädd om dej! Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare