Graviditetstest
25.06.2014
Hej!
jag vill testa ifall jag är gravid, men jag vet inte när jag ska göra testet. Jag har väldigt oregelbunden menstruation, så jag vet inte när min nästa mens borde komma. Kan man ta testet när som helst om man väntat i ca. två månader efter samlaget? Undulat

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.06.2014
Hej Undulat!
Japp, det kan du nog! Graviditetstest ska garanterat visa korrekt resultat när det gått en 7-10 dagar efter den dag man borde ha fått mens, men har det gått 2 månader sedan det oskyddade samlaget, så visar det absolut rätt. Orsaken till det där med att vänta 7-10 dagar är att ibland så har det inte hunnit komme tillräckligt mycket av den speciella graviditetshormonen i urinen innan dess så att testet ska kunna känna av det. Men nu kan du alltså bra lita på testet. I vissa förpackningar (tex RFSU som man hittar för några euro på närmsta apotek eller större varuhus) finns till och med två teststickor. Så ta du nu bara och testa snabba tag. Ifall det skulle vara så att du är gravid, så finns det ju liksom deadline på vissa av alternativen du kan välja bland. Man kan tex inte göra abort hur länge som helst. OM du är gravid, så är det kommunens preventivrådginving eller mödrarådgivning du ska ta kontakt med - snabbt. De har tystnadsplikt och kan hjälpa dig framåt oavsett vad du väljer att göra. Läs mera här!
Kraaaaaaaaaaaaaam,
hälsar ungdomsinformatören Liselott