Kondomer
04.01.2014
Hej!
Vad säger dom i affären om en 13 årig tjej köper kondomer?
Om man vill ha kondomer från en ungdomsmottagning, hur skamsn fråga efter de?
:) Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.01.2014
Hej!
Nu vet vi ju inte riktigt hur det brukar vara i Sverige - eftersom det här är en finsk portal för finska och svenskspråkiga ungdomar i Österbotten (ligger alltså i Finland ungefär mittemot Västerbotten). Så du måste nästan fråga någon svensk portal - tex direkt på Ungdomsmottganingens egen umo.se.
Men vi gissar att det inte kan vara så stor skillnad på Finland och Sverige. Här i alla fall så säger nog inte apotekspersonalen eller butikskassörskorna så mycket om en 13-åring kommer och köper kondomer. Dels för att det ju är svårt att bedöma åldern på någon - det kan ju vara en 17-åring som ser ovanligt barnslig ut. Dels för att de flesta nog är "för" kondomer, alltså tycker att det är bra att folk har vett att använda dem - och att köpa betyder ju inte att man måste HA sex, man kan ju bekanta sig med dem också inför den vackra dag man tänker ha sex. Dels för att det inte är deras sak att döma eller uppfostra någon. Klart att det kan finnas en och annan vuxen som anser sig ha rätt att ha åsikter om andras liv och kanske förmanar alla, oavsett om det är en 19-åring som köper tobak eller en 45-åring som bara köper fet mat, men de hör nog till undantagen. För någon som jobbar på apoteket eller på en ungdomsmottganing skulle det nog inte passa sig att börja "predika" för någon.
I Finland finns det ingen åldersgräns för att köpa kondomer. Och fastän det egentligen är 16-års "åldersgräns" på att ha sex överhuvudtaget (ni har väl 15 år i Sverige, när man blir "byxmyndig"?) så säger nog inte de flesta något även om en 13-åring skulle köpa kondomer. Är det någon väldigt ung och det är väldigt tydligt att den personen kommer att ha sex, så borde de nog i princip ingripa och egentligen borde det göras en barnskyddsanmälan då - eftersom lagen finns till för att skydda allt för unga från att göra något som kan skada dem själva, skydda dem från att bli utnyttjade av äldre osv. Sex i alltför ung ålder ÄR skadligt, eftersom kroppen oftast inte är alls tillräckligt utvecklad för det ännu. Det räcker inte med att ha fått mens och bröst för att kunna ha njutningsfyllt sex, det är en maaassa som ska utvecklas i kroppen under puberteten innan underlivet är redo (slemhinnor, hormoner, körtlar osv). För att inte tala om allt som borde hända i folks skallar innan de ens tänker tanken "sex med en partner"! Vi brukar jämföra det med att flytta hemifrån. Klart en 13-åring skulle överleva ensam, men nog skulle det gå sååå mycket bättre om hon var 16 eller 18 istället. Man kanske tror man är mogen, förståndig och "vuxen" nog för sex när man är 13, men tänk hur mycket man utvecklas på ett år eller tre under tonåren - se bara bakåt ett par år på hur mycket du själv utvecklats. Risken för att det bara blir smärtfyllt fiasko av sex när man inte är mogen för det är stor - läs tex svaret vi just gav på en fråga om det här http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/sjalen/tankarna-and-tron/radd-for-forsta-gangen-
Men många tänker nog att bättre att ungdomen har förstånd att skydda sig om ungdomen nu prompt måste göra något som ungdomen nog knappast är mogen för. Det anses ju höra till, att är man "gammal nog" för att ha sex så måste man nog ha förstånd och vara ansvarsfull nog också att se till att skydda sig. Och veta något om det man tänker ge sig in i (sexualkunskap - och nu menar vi ordentlig sådan och inte tisslande snack under tjejkvällen, fyllt av myter och missförstånd, eller den snedvridna bild av sex som porr oftast ger).
Vad vi förstått av hur Ungdomsmottagningen i Sverige fungerar, så skulle vi absolut gå dit om vi var i dina skor. Var inte nervös för vad och hur du ska säga - de träffar unga tjejer i samma situation som du många gånger om dagen och deras jobb är ju att hjälpa! Bara säg som det är, så får du också bäst hjälp och säkert också en del bra sexualkunskap på köpet! Läs också det vi skrivit om Sex här på Decibel på infosidorna.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna