Under mens
02.01.2015
E på min andra dag i mensen. om man har haft samlag då under mensen på min andra dag. oskyddat. Kan jag bli gravid? leila

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej leila!
Hm, ja se det finns en yttepytteminimal risk ändå, fastän du kanske haft sex på den säkraste dagen i menscykeln. Men den dagen är ändå inte 100% säker, eftersom det faktiskt inte finns några helt säkra dagar. Det beror bla på att en spermie kan leva rätt många dygn (enligt vissa 5 och andra tom 7 dygn), och råkar man höra till de som har ägglossning rätt nära föregående mens, så finns ju en liten risk. Och så är kanske inte alla blödningar mens heller, även om det hör till ovanligheterna och de flesta tjejer nog har ordning på sin menscykel. Men oddsen är alltså ungefär som att vinna på lotto, typ.
Frågan är då om det lönar sig att ta ett akut-p-piller eller inte. Det kan bara du avgöra. De funkar så att de försöker förhindra en graviditet, men inte heller de är bombsäkra (säkerheten minskar för varje timme och efter 3 dygn är det onödigt att ta dem), genom att bla försöka skjuta upp ägglossningen. Samtidigt är de inte utan biverkningar, bla brukar de rådda till menscykeln eftersom det handlar om starka hormoner. Som sagt, du hade oskyddat sex på den säkraste dagen i månaden, så risken är alltså minimal. Här kan du läsa mera om akut-p-piller.
Bäst att inte köra oskyddat eller avbrutet samlag alls - även eftersom mens inte heller skyddar mot könssjukdomar ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av mååånga liknande frågor som barnmorskorna, sexualrådgivarna och hälsovårdarna svarat på)